Дефіцитний водій. Чому в ЄС стрімко зростають ціни на продукти харчування

Світова криза, спровокована пандемію коронавірусу, набирає обертів і вже починає загрожувати розвиненим країнам. Зокрема, й у вигляді продовольчої кризи
Коронавірус веде Європу до продовольчої кризи (фото: inform-ua.info)

А якщо до коронакризи ще додати й газовий шантаж з боку РФ щодо ЄС, та намагання вже європейських фінансових спекулянтів заробити на феноменальній волатильності цін на газ, то ситуація стає ще складнішою, а криза системною. Тим не менш, попри очевидні факти, політики та чиновники намагаються пояснити зростання цін на продукти харчування винятково "несприятливим природними умовами поточного року". Проте, про все це за хронологією.

Обмеження щодо пересування через кордони та дуже суворі безпекові вимоги до працівників, які останнім часом застосовують всі країни Європейського союзу, призвели до значного браку кадрів на ринку транспортних перевезень. Європі не вистачає водіїв фур та вантажівок. Зазвичай, потребу в таких фахівцях країни Західної Європи закривали за рахунок трудових мігрантів зі Східної Європи, бо серед місцевих мешканців подібна праця вважається важкою, брудною та непрестижною. Окрім того, вона ще й не дуже приваблива з точки зору рівня оплати праці. І дійсно, нащо працювати безробітним данцям чи шведам, коли соціальні виплати лише в півтора-два рази менші, ніж може заробити "далекобійник зі Сходу"? В свою чергу, транспортним кампаніям не було сенсу вкладати більші кошти у працівників, бо "все і так було добре". Було. До того часу, поки кордони шенгенської зони не почали перекриватися шлагбаумами карантинів, вакцинацій та ПЛР-тестів, які від країни до країни ще й іноді не визнаються. А система забезпечення продовольчими товарами вже давно глобалізована і неможливо без суттєвих втрат відокремити продовольчій ринок Німеччини від Чехії чи Франції від Румунії. А продукти харчування не можуть чекати на кордонах по два тижні, допоки водії – ті, що ще працюють – відсидять "на обсервації". Так в ЄС отримали першу частину квесту "нагодуй населення".

Друга частина квесту почалась тоді, коли ввелися обмеження на потрапляння до публічних місць для громадян, і купити продукти, навіть якщо вони наявні на полицях, стало в Європі вкрай не просто. А ще гіршою виявилась ситуація із готелями, кафе і ресторанами. Які вимушені були зачинятися через брак відвідувачів. Які ж поради давали урядовці та активісти? – "йдіть онлайн і там продавайте". На перший погляд, слушна порада. Але лише на перший погляд. Тому що для купівлі онлайн потрібні… ні, не сайти з переліком товарів. Сайти зробити можна швидко і досить дешево. Для забезпечення продажів онлайн потрібні спеціалізовані логістичні хаби, обладнані саме для пакування товарів для подальшого продажу у роздріб. Окрім спеціалізованих хабів необхідна й складна та потужна мережа великовантажного, середньовантажного та маловантажного транспорту, яка б забезпечувала безперебійність доставки товарів. І, так само, необхідна ціла армія кур’єрів, щоб доставляти замовлене до кінцевого споживача. Ні за місяць, ні за рік – такої системи побудувати не зміг ніхто. І не зможе. Скільки коштів не витрачай. Бо "вузьке місце" - це люди. І саме їх і не вистачає. Водіїв авто, зокрема.

Далі – ще цікавіше. Через нестачу водіїв фур, почалися проблеми не лише із забезпеченням магазинів продовольством, а й із забезпеченням АЗС пальним. "Веселіше" всього стало британцям, де уряд консерваторів після виходу Великої Британії з ЄС у 2020 році звільнив водіїв з ЄС, аби зупинити потік трудових мігрантів. А через пандемію COVID-19 і карантинні обмеження автошколи не можуть навчити достатню кількість водіїв. Потреба ж… 100 000 водіїв. І у Великій Британії їх немає.

І це ще не все. В тій самій Великій Британії назріває дефіцит вуглекислого газу, який використовується у виробництві сталі, м'яса, харчової упаковки, напівфабрикатів і газованих напоїв. 60% вуглекислого газу в країні виробляє компанія CF Industries в якості побічного продукту при виробництві добрив. Але через високі ціни на газ виробництво добрив скоротилося і фермери залишилися без селітри і сечовини – основних неорганічних та азотовмісних добрив, заводи – зупинилися, а в результаті утворився і дефіцит CO₂. І Уряд менш ніж за тиждень був вимушений вирішити питання про субсидії для заводів CF Industries. На скільки ця програма допоможе виправити ситуацію, важко сказати. Бо ціна на газ коливається від $1000 до $2000 за 1000 куб.м, і якій ресурс доведеться задіяти уряду – непрогнозовано.

Загалом, великі проблеми лише починаються. Бо кожна нова проблема, яка стає наслідком однієї чи декількох попередніх, викликає нові системні колапси в різних сферах економіки. І завчасно передбачити їх хоч і не дуже складно, проте вирішити не вдається, бо швидкість настання нових негараздів збільшується. Поки що, уряди всіх країн однаково реагують на таке прискорення, намагаючись вирішити все за рахунок "грошової магії". Але самі по собі гроші не працюють. Бо нестача фахівців з різних напрямків не дозволяє використати фінансовий ресурс вчасно і ефективно. Перевиробництво юристів/економістів/митців в розвинених країнах в попередні 20-30 років дає свої плоди: Європа захлинається від нестачі інженерів, слюсарів, сантехників, водіїв, пакувальників тощо. І тому криза лише поглиблюватиметься допоки соціально-економічна система не досягне нового стану рівноваги.

Читайте також: Якщо газ по $2000. Що робити Україні - три базові сценарії

17 січня, понеділок
16 січня, неділя
15 січня, субота
14 січня, п'ятниця