Володимир Дубровський: Головні схеми ухиляння від податків - "зарплата у конвертах" та контрабанда

Минулого року серед способів ухиляння від податків "тіньові" зарплати спричинили найбільші втрати до бюджету і склали 110-150 млрд грн. Про це йдеться у свіжому дослідженні Інституту соціально-економічної трансформації та Центру соціально-економічних досліджень CASE Україна на підставі нових даних
Володимир Дубровський, старший економіст CASE Україна

Спеціально для FEG старший економіст CASE Україна Володимир Дубровський пояснив нову методику дослідження і описав основні схеми ухилення від сплати податків

Удосконаливши систему моніторингу, цього року нам (фахівцям Інституту соціально-економічної трансформації та Центру соціально-економічних досліджень CASE Україна, - Ред.) вдалося вперше побачити те, чого ми раніше не помічали. Мова про зарплати, які отримують неофіційно зайняті працівники. Є два види зарплат в конвертах. Один - це мінімальні офіційні виплати офіційно зайнятим працівникам з доплатою в конверті. Але основна частина зарплат "в конвертах" виплачується саме неофіційним працівникам, які не оформлені. Їх можна "побачити" тільки через репрезентативне опитування. Саме таке опитування минулого року зробив Центр Разумкова, паралельно тим же питанням перейнявся Держrомcтат. Коли ми додали в наше дослідження оцінки на основі їх результатів, то вийшло, що саме ця схема ухилення від оподаткування вийшла на перше місце. У ній крутяться дуже великі гроші і задіяно більше 3-х млн неформально зайнятих осіб.

Але, по суті, вона ділить перше місце з тим, що на нашому жаргоні називається "контрабас", "сірий імпорт" та інші варіанти мінімізації податків при імпорті товарів. Ця схема кілька років трималася на першому місці через величезні обсяги. У ній беруть участь абсолютно не ФОПи і не прості люди, які замовляють собі щось в посилках. Це - добре організовані злочинні синдикати, які включають митників або колишніх митників, що мають відповідні зв'язки. Не так давно ці схеми розглядав навіть РНБО, а за визнанням самого (вже колишнього) керівника митниці, умовні бюджетні втрати могли доходити до 150 млрд грн на рік, хоча наша оцінка дещо скромніша…

Але тут все впирається в необхідність серйозної реформи митниці, яка так і не була проведена. Всякі розмови про те, щоб унеможливити продаж контрабанди всередині країни більш схожі на демагогію. Адже, насправді, цей товар продається далеко не тільки через спрощену систему. Хоча це і найзручніша форма на сьогоднішній день, але якщо оцінити масштаби цієї контрабанди і масштаби спрощеної системи, то контрабанда покриває її приблизно, як бик вівцю. Обсяги контрабанди в 300 з гаком млрд перекривають обсяги всіх ФОПів, зайнятих в оптовій і роздрібній торгівлі, навіть з урахуванням прихованих ними доходів. А враховуючи, що більша частина ФОПів торгує суто українськими продовольчими товарами, то стає зрозуміло, що процес відбувається через інші канали - повну "тінь", фальшиві документи, які видають конвертаційні центри, завдяки чому і реалізується контрабанда і контрафакт. Наприклад, контрафактний алкоголь.

Коли я чую розмови про бажання контролювати реалізацію, то завжди ставлю питання: що простіше контролювати, кілька десятків пунктів пропуску на кордоні, які обставлені камерами або кілька сот тисяч точок кінцевого продажу? Там, де немає ніяких камер і куди просто приходить інспектор і пропонує домовитися. Це все про другу схему.

Третьою за масштабом схемою виявилися офшори. Ми розкопали об'єктивні дані по офшорах, засновані на порівнянні торгової статистики, яка дозволяє виміряти значну частину прихованих фінансових потоків. Офшори лише треті тому, що збільшилися обсяги інших схем, а з іншого боку – на них зараз йде полювання в усьому світі. Очевидно, що ті, хто їх використовують, зараз шукають інші шляхи ухилення від податків, які або не "ловляться" тими методами, якими ми їх оцінюємо, або вони пов'язані не безпосередньо з офшорами, а з конвертаційними центрами.

Дуже великий обсяг ухилень від податків пов'язаний зі "скрутками" і конвертаційними центрами. В першу чергу-це зловживання з ПДВ, які в цілому складають близько 90 млрд. туди частково входить той ПДВ, який не доплатили на митниці. У нашу статистику потрапляли товари, які були завезені із заниженням митної вартості або взагалі без сплати податків і продані всередині країни через легальні канали. Якщо товар ввезли і реалізували через ФОП, то він потрапив в цю статистику, а якщо його ввезли і реалізували через незареєстрованого підприємця або з використанням фальшивих документів, то він не зафіксований нами. Сюди ж потрапляють "скручування" і т.зв. "художній" ПДВ (який просто "намалювали" – є і такі схеми).

Наступна за розміром схема - це контрафактні підакцизні товари. Останнім часом спостерігається розширення цієї схеми, оскільки за останній рік різко зросла привабливість тіньового імпорту або безакцизного виробництва. Вже вкотре підвищення акцизу призводить до різкого зростання нелегального ринку.

Далі в нашому рейтингу йде тіньовий ринок оренди землі. Проблема в тому, що цифри за кількістю офіційно оброблюваної землі і фактичні дані дуже сильно розходяться - приблизно на третину. Супутникові фотографії говорять про те, що у нас необроблюваної землі практично немає. Виходить, що з тієї землі, яка обробляється, ніякі податки не платяться. При цьому великий розкид цифр, наведених в роботі пов'язаний з тим, що 10 млрд – це мінімальна оцінка втрат тільки від оренди землі, а 46.5 млрд – це все схеми, які є в сільському господарстві – разом з несплатою податків на зарплати.

І замикають наше дослідження ті схеми, які пов'язані зі зловживаннями в спрощеній системі. У нас іноді можна почути, що, мовляв вся 3-я група – це суцільна переведення в готівку, наймані співробітники, які працюють, як ФОПи, але, насправді, різниця між найманим співробітником і ФОП у багатьох випадках вже досить змазана. Тому ми зайшли з іншого боку - від розподілу зарплат, яке, як і з зарплатами в конвертах, має аномалію, хоча і значно менш виражену. Ми її оцінили в районі 25 млрд грн, що відповідає бюджетним втратам близько 10 млрд. Є також аномалія в розподілі доходів самої 3-ї групи платників єдиного податку, мабуть, частково пов'язана з переведенням у готівку через ФОП - нею пояснюється верхня межа обсягу відповідних схем.

Однак, боротьба зі схемами ухилення від сплати податків повинна бути тільки частиною комплексної податкової реформи, причому, найчастіше, побічною. При цьому, в першу чергу потрібно починати з наймасштабніших проблем. Якщо, наприклад, говорити про тіньову зайнятість, то це не питання контролю, який не здатний вирішити цю проблему в силу її масовості. А масовість пояснюється, перш за все, тим, що в Україні дуже високе навантаження на фонд заробітної плати – навіть після того, як його знизили, воно все одно залишається непідйомним. Занадто великий податок для нашої країни, і тому його масово не платять.

Крім того, наш трудовий кодекс захищає права трудящих від тих, хто створив їм робочі місця, чисто по-соціалістичному. Насправді це призводить до того, що людей просто не хочуть брати на роботу, не хочуть складати формальні договори. До того ж ще є мінімальна зарплата, яку потрібно платити. Але, в результаті такого "захисту" частина працівників виявляється абсолютно не захищеною юридично навіть від звичайного шахрайства. А, з іншого боку, працівник сам часто наполягає на тому, щоб його не оформляли офіційно, або, у всякому разі, не виплачували "білу" зарплату, для того, щоб не втратити право на комунальну субсидію.

Що стосується митниці, то тут потрібно, з одного боку, знижувати або взагалі прибирати в нуль будь-які митні збори. Хоча при цьому все одно залишається ПДВ, і це, на жаль, дійсно дуже велика проблема. Перевага ПДВ в тому, що він розкладається по ланцюжку. На кожному етапі це не 20% від ціни товару, а 20% тільки від доданої вартості на товар в цій ланці ланцюжка. Що стосується імпортних товарів, то ці 20% сплачуються від усієї митної вартості, що створює велику спокусу від них ухилитися. І, все ж, простіше контролювати їх на митниці, ніж на точках кінцевого продажу, тому що спокуса там не менша, а умови для контролю куди гірші. Таким чином, проблема контрабанди впирається в необхідність реформи митниці.

Що стосується офшорів, то тут вже вживаються деякі заходи для контролю таких операцій, але, на жаль, вони працюють більше на папері: в роботі описаний низький рівень адміністрування вже існуючих законів, така ж доля чекає і новоприйняті. Ця проблема не вирішиться без заміни податку на прибуток податком на виведений капітал. Якби вдалося провести цю важливу реформу, то податкова не тільки позбулася б інструменту тиску на бізнес, а й змогла б сконцентрувати свої ресурси на найбільш ризикових, з точки зору масштабної мінімізації податків, великих зовнішньоекономічних операціях – замість рутинного, але дуже "хабароємного" контролю нарахування прибутку, яким вона займається зараз.

Ну і, звичайно, в цілому, наявність таких "дірок", як митниця, адміністрування ПДВ, офшори і акцизи – це, перш за все, результат корумпованості і незадовільної роботи митників, податківців, і податкової міліції. ДМС, як уже було сказано, всупереч усім реформам, залишається неефективною. ДПС, начебто, демонструє певний прогрес в останній рік-але повірити в реальні зміни можна буде тоді, коли з неї почнуть масово звільнятися інспектори, які скуштували "живих грошей". Податкову міліцію, нарешті, офіційно розформують – але утворене замість неї Бюро економічної безпеки, покликане боротися з великомасштабною економічною - в тому числі податковою - злочинністю (такий як, наприклад, "конверт-центри") очолив колишній податковий міліціонер, і це поганий знак. Якщо ж виявиться, що він дійсно не "плоть від плоті" своїх колишніх колег, тоді ми в наступному році побачимо кардинальні зміни в описаному вище рейтингу.

Читайте також: Валерій Клочок: Бий своїх аби чужі боялися

17 січня, понеділок
16 січня, неділя
15 січня, субота
14 січня, п'ятниця