Іван Компан: Що відбувається з цінами на енергоносії: газ, вугілля, електрику і чого нам чекати далі

Нафта та інші енергоносії ростуть в ціні, провокуючи зростання інфляційних очікувань. Як образно заявив Deutsche Bank, "інфляційні індикатори готові перейти Рубікон"
Іван Компан

Про це у своєму блозі на ФБ пише Іван Компан, фінансист.

Навіщо Путін "затиснув" газ?
Скільки всього за минулий тиждень сказали про енергетику, а точніше про зростання цін на газ, нафту і електрику, і не злічити. Хтось звинувачує Путіна, хтось потураючих йому європейських бюрократів. Ще раніше засудили угорців, які пішли на змову з "газовим драконом" заради тепла в квартирах, і потрібно визнати, що більшість пояснень ситуації, що миготять в українській пресі, явно політизовані і пояснюють всі біди підступами кремлівського владики.

Згоден, що в цьому є частка правди і це дуже зручно. По-перше, не потрібно напружуватися, пишучи версію-все на поверхні. По-друге, всі версії в дусі" у всіх наших бідах винен хтось інший, зовнішній ворог " відмінно сприймаються слухачами (вони ж потенційний електорат). По-третє, якщо винен ворог, то ми молодці, ні в чому не завинили, і робимо все, щоб врятувати країну. Але що ж відбувається насправді, без пропагандистської істерики, і чим може обернутися для світу і України?

Отже, що ж сталося?
Відновлення економіки вимагає енергії, і це, як говорив Остап Бендер, "медичний факт"! Як тільки європейська економіка почала швидкими темпами відроджуватися після пандемії і попит на енергоносії істотно виріс, пропозиція виявилася явно не готовим в силу різних політичних і технічних причин.

Рівні місцевого видобутку газу в ЄС і Великобританії давно знижуються, а це близько 20% від усього обсягу споживання. Реконструкція газової інфраструктури в Норвегії, що забезпечує 20% поставок до Європи, затягнулася через пандемію. Боротьба за LNG( скраплений газ), який покриває трохи менше 20% загальної потреби європейців, була програна Китаю і Японії, а урагани "Іда" і "Ніколас" призвели до того, що експортні термінали в Мексиканській затоці довелося на час закрити, що теж позначилося на скороченні пропозиції. Як наслідок, цього року імпорт LNG в Європу був на 15% менше торішнього.

Невелика частка європейського імпорту газу приходить з Алжиру, Лівії та Катару, але найголовнішим постачальником є Газпром, що забезпечує близько 35% від загальної потреби. Проблеми з російським імпортом швидко пояснили підступами Кремля, але заради об'єктивності, напевно, варто все-таки згадати про те, що попит на російський газ збільшився не тільки в Європі, але і в відроджуються економіках Азії, а також підвищився внутрішній попит, пов'язаний з відновленням російської економіки і підготовкою до зими.
І останнє, на жаль, економічний Ренесанс в Європі збігся з незвично холодною зимою 2020/21 рр., внаслідок чого запаси виснажилися до десятирічного мінімуму, на чверть нижче звичних рівнів, що підвищує ризик напередодні зими.

Зазвичай дефіцит газу покривається збільшенням споживання вугілля. Але ціна на вугілля За останній рік зросла майже втричі через значне збільшення попиту в Китаї і проблем з видобутком. Чого тільки варте закриття 10% шахт в найважливішому вугледобувному регіоні Китаю, провінції Shanxi, де видобувається близько 30% всього китайського вугілля, через небезпеку затоплення після сильних дощів і повеней. Вартість карбонових кредитів, що дозволяють їх власникам забруднювати навколишнє середовище, теж знаходиться на рекордному рівні, а враховуючи, що спалювання вугілля забруднює середовище набагато сильніше, ніж спалювання газу, то дорогі кредити істотно вплинули на вартість використання вугілля. До того ж, глобальна вугільна галузь, яку намагаються "поховати" заради заощадження екології, абсолютно не готова до задоволення нинішнього попиту через низький рівень інвестицій в останні роки.

Близько 10% Європейської електроенергії виробляється за допомогою "зеленої енергетики". У Британії та Німеччині, ключових економіках регіону, це більше, ніж 20%. Як на зло, Вітер в цьому році дув дуже погано, а сонце ховалося за хмарами: за даними The Economist, у вересні виробництво вітряної енергії склало тільки 50% від середнього значення за останні п'ять років. Для підстраховки, в подібних випадках використовують або запаси збереженої енергії, або переходять на традиційні газ і вугілля. Але оскільки зберігати енергію в промислових масштабах вельми дорого, то довелося повертатися до старих добрих газу і вугілля, штовхаючи ціни вгору.

Як ви самі розумієте, енергетичні ринки-Сполучені судини, і зростання цін торкнулося абсолютно всіх енергоносіїв і в Європі, і в світі. За останній рік нафта марки Brent виросла в ціні на 100%; JKM (Japan Korea Marker, ціна на поставки зрідженого газу в Японію і Південну Корею) на 320%, API (ціна на поставки вугілля в північно-західну Європу) на 310%, по інших енергетичних позиціях Динаміка дуже схожа. Судячи з усього, перехід на екологічно чисті види енергії дається людству дуже непросто.

Чого чекати далі? Найімовірніше, ціна на газ не зможе втриматися на нинішніх рівнях протягом тривалого часу, але і стрімкого падіння очікувати теж не варто. Якщо технічні причини, пов'язані з особливостями біржової торгівлі, які викликали різкий стрибок цін минулого тижня, можуть і не повторитися, то усунути фундаментальні причини буде набагато складніше.

Занадто швидкий перехід до "зеленої" енергетики і пов'язане з цим різке зниження обсягів інвестицій для підтримки ефективного видобутку вуглеводнів, мінливість погодних умов, шторми і урагани, а також політично мотивовані маніпуляції ринком — це все довгострокові тенденції, що негативно впливають на коливання цін на енергоносії. І враховуючи взаємопов'язаність ринків, газом і вугіллям справа не обмежиться. Ціни на нафту теж продовжать рости, і при такому сценарії слово "інфляція" увійде в наше життя надовго. До того ж, якщо ціни на нафту підуть за прикладом цін на газ і перевищать $100 за барель, то, на думку Bank of America, глобальна економіка може знову скотитися в рецесію.

Як захиститися від зростання цін? Уряди багатьох країн вже почали вживати заходів щодо захисту своїх як промислових споживачів, так і звичайних громадян. Іспанський уряд прийняв постанову про обмеження ціни на газ і встановив ліміти на рівень прибутку розподіляють компаній. Італія проводить ревізію розрахунку тарифів. В інших країнах теж вживаються відповідні заходи, але багато експертів схиляються до того, що політики і бюрократи не зможуть повністю захистити споживачів від дефіциту енергії. Якби зима холодна і величезні платіжки за тепло і світло здадуться незначною проблемою на тлі нестачі енергоресурсів і необхідності відключення електрики і газу.

Як це відгукнеться в Україні? При нинішніх ринкових цінах на газ багатьом співгромадянам доведеться замерзнути, а підприємствам зупинитися. Не уявляю, як звичайному українцю при існуючому рівні зарплат і пенсій заплатити за "ринковим чеком". Якщо говорити про сільську місцевість, то доведеться звернути погляди в бік альтернативної енергетики — в пошуках дешевого тепла можна по-браконьєрськи вирубати залишилися ще ліси. Що стосується промислових підприємств, то їх краще відразу закрити. Кого на час, кого назавжди, адже залишатися рентабельним при такому рівні ціни на газ — це непосильне завдання для більшої частини українського реального сектора. Що означає закриття підприємств - самі розумієте. Ми і без газових проблем ніяк не можемо домогтися економічного зростання, а з ними нам і поготів нічого не світить.

Що робить українська влада, щоб врятувати країну?
Піклується про населення (свій рейтинг) і не підвищує тарифи, які знову віддаляються від ринкових. За різними повідомленнями, газу в сховищах багато, і ми, як завжди, сподіваємося, що викрутимося. Навіть якщо так, то заплатити "за банкет" все одно доведеться. Как?

По-перше, компенсувавши різницю, хоча, де брати на це гроші, сказати важко. У держбюджеті ці витрати не передбачені, і місію порятунку країни від вимерзання, швидше за все, здійснить НАК "Нафтогаз", керівництво якого, у разі потреби, за це потім і відповість. Але, думаю, велика небезпека навіть не в цьому, зрештою, в цю зиму багато європейських країн постараються фінансово допомогти своїм громадянам впоратися з труднощами. Біда в тому, що, як це багаторазово траплялося раніше, в Україні низьким тарифом можуть скористатися ті, хто на нього претендувати не має права — підприємства, що належать окремим особам, які перебувають у спеціальних відносинах з владою. Те, від чого ми намагалися піти протягом останніх років, реформуючи і НАК "Нафтогаз", і всю галузь, може наздогнати нас знову.

Дуже шкода, хоча для тих, хто зуміє добре заробити на нинішніх газових проблемах, виправдатися і знайти винних буде дуже легко. Як ви самі розумієте, у всьому буде винен Путін і нерішучі європейці, які зруйнували економіку України і заморозили її громадян.

У всіх наших бідах винен ворог!
Ось тільки на відміну від офіційної пропагандистської версії, я б сказав, що наш головний ворог — це ми самі. Продай ми вчасно частину нашої газотранспортної системи європейцям та залучи в країну побільше інвесторів, то разом з впливовими партнерами і боротися проти різних "потоків" було б легше. Але приватизація - це не наш коник! Ми краще будемо твердити мантри про те, що держвласність безцінна і стоїчно спостерігати, як вона поступово приходить в непридатність. Так було з енергокомпаніями, Одеським припортовим, Укртелекомом, так буде з УЗ, частинами Укроборонпрому і багатьма іншими підприємствами, доля яких, продай їх вчасно в приватні руки, могла б скластися зовсім інакше. Але, момент упущений, уроки не витягнуті, і тепер, як завжди, будемо страждати і ... трохи мерзнути.

Читайте також: Богдан Данилишин: бюджетна сфера і питання запозичень

17 січня, понеділок
16 січня, неділя
15 січня, субота
14 січня, п'ятниця